perjantai 16. elokuuta 2019

Ikäkriisi, äitiyskriisi

Tuntuu usein, että olen liian vanha äiti. Biologisesti en ole vanha, klinikallakin koko ajan toistelevat että nuori. Lisäksi munasarjani ovat kuulemma huippuvireessä. Olen kuitenkin paljon vanhempi äiti kuin alun perin halusin olla. Asiaa ei yhtään auta se, että olen tänä kesänä bongannut kasvoiltani ensimmäiset juonteet. Vähän nolottaa kirjoittaa tästä "hassusta kriisistä". Nolous kertonee siitä  että en täysin anna itselleni lupaa tuntea näin. Tämä on kuitenkin tärkeä asia ja ansaitsee saada muodon tekstinä.

Kilpajuoksun tunne on leimannut koko lastenhankintaani: sellainen tunne, että olen oikeastaan jo myöhässä, ja nyt jos koskaan on äkkiä saatava se (ensimmäinen, toinen, ehkäpä ehkäpä vielä kolmaskin) lapsi, jos mielin ikinä enää olla vähänkään onnellinen tässä elämässä [drama queen much?]. ;D Olen aiemmin kirjoittanut siitä, että en missään nimessä kokenut itsellisen äitiyden olevan  kohdallani "rohkea päätös" enkä varsinkaan "epätavallinen ratkaisu siinä iässä" (! mitä hittoa?). Koin sen olevan täysin vääjäämätön ja maailman luonnollisin, joskin turhan myöhään tullut, seuraus sille riipivälle kaipuulle jonka kanssa elelin vuosia. Koin tämän olevan  ainoa mahdollinen tie, taakan pois pyyhkivä lämmin tuuli, kotiintulo pitkän matkan jälkeen (itkettää).

Miksi kiireen ja myöhästyneisyyden tunne? Siksi kai, että vertaan elämäämme vanhoihin mielikuviin joita minulla oli itsestäni nuorena äitinä. Siksi että suren "menetettyjä vuosia" jotka vietin ilman lasta? Syytän itseäni niistä parisuhteista jotka "halusin vielä kokeilla", syytän haahuiluvuosista. Harmittelen sitä, että lapseni isovanhemmat ovat jo vähän vanhoja hekin. Sitä, että olen itse jo ikäloppu kun muksut muuttavat kotoa? Mutta oikeasti en ole. Olen hyvinkin, erittäinkin keskivertoikäinen vanhempi. Harmittaa, etten pystynyt ylittämään itseäni ja ryhtymään itsellisesti keskivertoa nuoremmaksi vanhemmaksi?

Terapeuttini sanoo, että on epäreilua minua kohtaan, että vertaan ikääni niiden ystävien ikään, jotka ovat saaneet lapsen luomusti (ehkä jopa suunnittelematta) heteroparisuhteessa. Minä olen kulkenut täysin toisen polun. Itsellisten äitien joukossa olen edelleen juniori. Se ei kuitenkaan poista sitä, että vauvakuume alkoi poltella sydänalaani jo 19 vuoden iässä, ja siitä lähtien olen henkisesti pedannut elämääni sen ympärille, että "parin/muutaman vuoden päästä" saan lapsen. Olin jo täyttänyt 30, kun Muru syntyi.

Välillä näen kirkkaasti, miten absurdia on miettiä näitä ikäasioita. Ensinnäkin, jos olisin saanut lapsen aikaisemmin, hän ei olisi Muru. Mitä enemmän Muru kasvaa ja kehittyy omaksi persoonakseen, sitä merkityksellisemmältä tuntuu että sain lapsekseni juuri hänet. 

Toisekseen, jos olisin saanut lapsen aikaisemmin, olisin silti NYT tämän ikäinen kuin olen. Minulla vain olisi isompi lapsi. Esikoisen pikkulapsiaika olisi osaltani silloin jo takana, enkä saisi elää sitä nyt. Tässä mukana vain pyörisi joku viisivuotias. Kuusivuotias? Erikoinen ajatus sekin.

Tämä on asia, jota työstän pikku hiljaa. Ei mikään vuosisadan kriisi, mutta mukana kulkeva, yksi puheenaihe terapiassa. Välillä kelaan tätä, välillä unohdan -- kelaan tulevaisuutta, suunnittelen, vähän haaveilen -- ja välillä uppoudun tähän arkeen Murun kanssa. Pian sallin perheemme kasvaa, ja toivottavasti se on kasvaakseen.

6 kommenttia:

  1. Ihanasti sanottu tuo "kotiintulo pitkän matkan jälkeen". Siltä tämä äitiys minunkin mielestä tuntuu, en vaan ole osannut sitä noin hienosti pukea sanoiksi <3
    Ja hei, saa ikäkriiseillä! Itsekin olen sitä miettinyt, en ehkä kriiseillyt, mutta kuitenkin. Ainakin kaikille lasta haaveileville itsellisille tutilleni olen sanonut, että älä odota turhaan, vaan pistä homma tulille. Pelkkään lapsen saamiseen kun voi vierähtää vuosi jos toinenkin.
    Itse oli 38-v kun sain omat lapseni. Ikä on tuonut paljon hyvää: rentoutta, huumoria, armoa, asiat eivät ole enää niin mustavalkoisia. Mutta ikä on myös tuonut kipeän selän, mukavuudenhalun (joka ei nyt ihan natsaa tän taaperoarjen kanssa) ja sen, että olen kaveripiirissäni ainoa pikkulasten äiti.
    Varmastikaan täysin oikeaa ja optimaalista lastensaamisaikaa ei olekaan. Kaikissa on puolensa.
    Ja vaikka en ole kommentoinut aikoihin, niin seuraan edelleen blogiasi ja innolla tätä uutta yritystä. Tsemppiä!!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos kommentista ja tsempistä Bea! Kiva kuulla että seuraat yhä, minäkin aina lueskelen teidän kuulumisia. :) <3

      Ja kiitos tuosta "saa ikäkriiseillä", niinhän sitä tosiaan saa! :D Ja ehkä ikäkriisi olisi joka tapauksessa tullut tässä kolmenkympin taituttua - riippumatta lapsen/lasten iästä. On myös totta, että ei ole "yhtä oikeaa aikaa" vanhemmaksi tulemiselle. Joka hetkessä on paras nauttia siitä, mitä silloin käsillä on.

      Itselläni henkinen lapsen odotus ja itsellisen äitiyden "harkintavaihe" oli pitkä ja täynnä kaikenlaisia elämän käänteitä ja itsen löytämistä, mutta onneksi sitten varsinaisissa hedelmöityshoidoissa tärppäsi nopeasti. Toivottavasti tälläkin kierroksella. Beibi ois tervetullut!

      Poista
  2. Tsemppiä uuteen kiertoon❤️����

    Itse tulin eka kerran raskaaksi 38-vuotiaana ja synnytin 39-vuotiaana. Lapsitoivetta oli 15v ja raskaus sai luomusti alkunsa uudessa suhteessa. Emme edes yrittäneet koska luuöin etten voi tulla raskaaksi. Olen onnellinen yhdestä lapsesta, en edes halua yrittää toista koska olen jo 43v. Koen olevani liian vanha siihen kaikkeen.

    Silloin kun edellisessä suhteessa kävimme vuosia lapsettomuushoidoissa niin lääkärit sanoivat aina että "ei hätää, olet niin nuori vielä. Ei ole kiirettä.." Mutta kuinkas sitten kävikään..

    Ihanaa syksyä ja toivottavasti tärppää nopeasti��

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos kommentista! <3 Aivan, koskaan ei voi tietää etukäteen, onko "kiire" vai ei. :/ Onneksi teille tuli lopulta luomusti beibi. Noita tarinoita olen kuullut tosi monta, että kun pitkien hoitojen jälkeen on heitetty pyyhe kehään, sitten tärppääkin. Kaikkea hyvää teidän perheen syksyyn! :)

      Poista
  3. Jatkan vielä edelliseen viestiini että eri ihmisen kanssa onnistui luomusti. Uskon että sillä oli tarkoitus koska uusi mies oli paljon parempi ��

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Aivan, ymmärsin kyllä että uuden miehen kanssa! :) En vaan vastauksessani sitä tuonut ilmi. Tosiaankin, oli varmaan tarkoitettu ettei siinä edellisessä suhteessa sitten lasta tullut. Onneksi uudessa tuli! <3

      Poista